Projekty

Názov projektu Stručný popis projektu
Moderný prístup k výučbe predmetov na univerzitnej úrovni v oblasti teoretickej informatiky.

V tejto iniciatíve podporenej Islandom, Lichtenštajnskom a Nórskom prostredníctvom grantov EHP a Nórskych grantov prebieha spolupráca medzi Technickou Univerzitou v Košiciach (TUKE) a Univerzitou v Osle (UiO). Cieľom iniciatívy je inovácia výučby predmetov zameraných na teoretickú informatiku, využitím moderných edukačných prístupov a nástrojov.

Hlavným cieľom je plánovaný vývoj interaktívneho výučbového nástroja, prostredníctvom ktorého môžu používatelia študovať základné princípy dedukcie a manipulácie s dôkazmi ako programami. V rámci osobných stretnutí na pôdach oboch zúčastnených univerzít, ako aj počas pravidelných online konferencií sa členovia riešiteľského kolektívu podelia o svoje dlhoročné skúsenosti s výučbou predmetov zameraných na logiku, teóriu typov a sémantiku programovacích jazykov.

Medzi ďalšie ciele iniciatívy patrí spolupráca pri vývoji nových učebných materiálov pre obe strany, výskum v oblasti vývoja interaktívnych dokazovacích systémov, s dôrazom na exaktnú vizualizáciu emulácie procesu dokazovania a ich využitia pri výučbe, ako aj možností gamifikácie procesu výučby. Nadobudnuté výsledky iniciatívy budú implementované do výučbového procesu a inovatívne výsledky výskumu budú prezentované na medzinárodných vedeckých konferenciách.

Inovácia vzdelávania predmetov zameraných na kybernetickú bezpečnosť v kontexte požiadaviek praxe
Cieľom projektu je obsahová a metodická inovácia predmetov zameraných na kybernetickú bezpečnosť v oblasti počítačových sietí, ktoré sú vyučované na Katedre počítačov a informatiky, Fakulty elektrotechniky a informatiky, Technickej univerzity v Košiciach. Vzhľadom na zriadenie samostatného študijného odboru Kyberbezpečnosť bolo potrebné vytvoriť nové predmety, ktoré svojim obsahom dokážu vzdelávať v kontexte aktuálnych trendov a podľa požiadaviek praxe. Keďže sa jedná o progresívnu oblasť IT je dôležité ponúknuť kvalitné didaktické podklady po stránke metodickej i metodologickej s využitím bádateľských prístupov a interdisciplinárnym presahom. Tento projekt taktiež reflektuje na pribúdajúce požiadavky zamestnávateľov získať kvalitných absolventov, ktorých je v tejto oblasti na Slovensku vzdelávaných v porovnaní s iným IT špecializáciami minimum. Výsledkom riešenia projektu by mala byť inovácia troch predmetov, ktoré povedú ich absolventov k získaniu priemyselných medzinárodne uznávaných certifikácií. Zároveň bude pozornosť venovaná prispôsobeniu obsahu aj na dištančné vzdelávanie, vzhľadom na skúsenosť z posledného obdobia, ktoré zastihlo mnohých jednotlivcov i inštitúcie nepripravené. Vytvorený obsah bude zároveň voľne zdieľaný pre iné vysoké školy a širokú verejnosť.
Towards an ecologically valid symbiosis of BCI and head-mounted VR displays: focus on collaborative post-stroke neurorehabilitation (ReHaB)

We propose a user-friendly wearable low-power smart BCI system with an ecologically valid VR environment in which both the patient and therapist collaboratively interact via their person-specific avatar representations. On the one hand, the patient voluntarily, and in a self-paced manner, manages their activity in the environment and interacts with the therapist via a BCI-driven mental imagery process. This process is computed and rendered in real-time on an energy efficient wearable device. On the other hand, the therapist's unlimited motor and communication skills allow him to fully control the environment. Thus, the VR environment may be flexibly modified by the therapist allowing for different occupational therapy scenarios to be created and selected following the patient's recovery needs, mental states, and instantaneous responses.

Výskum v sieti SANET a možnosti jej ďalšieho využitia a rozvoja
Cieľom projektu je výskum optimalizácie zabezpečeného sieťového prostredia a efektívnej distribúcie vysokého dátového toku heterogénnych služieb v rozsiahlych sieťach. Projekt je založený na realizácii 8-mich aktivít projektu. Aktivity projektu si kladú za cieľ poskytnúť subjektom konkurenčnú výhodu spočívajúcu v rýchlosti prístupu k masívnym dátam pomocou inovatívnych metód agregácie a efektívnej distribúcie v rozsiahlych sieťach s perspektívou rozšírenia týchto nástrojov do európskeho či svetového priestoru. Projekt predpokladá, že výsledky výskumu nových postupov a konceptov originálnych inovatívnych sieťových služieb a bezpečnostných mechanizmov budú mať vysokú potenciálnu aplikovateľnosť v spoločensko-hospodárskej praxi. 
Inteligentné operačné a spracovateľské systémy pre UAV

Predmetom výskumu je výskum možností a spôsobov uplatnenia prostriedkov UAV v kombinácií s pokročilými IKT prostriedkami v podmienkach automobilovej výroby s cieľom výskumu a vývoja autonómnej UAV platformy pre zber dát a autonómnej IKT platformy pre automatické spracovanie dát pre generovanie korekčných vstupov v reálnom čase voči výrobným, technologickým a podporným procesom automobilovej výroby.

Metodická a obsahová inovácia výučby vybraných predmetov z oblasti informačných a komunikačných technológií s orientáciou pre potreby praxe na báze využívania moderných videokonferenčných a kolaboračných nástrojov
Cieľom projektu je metodická a obsahová inovácia výučby IKT predmetov na troch vysokých školách, ktoré sú zamerané na oblasť počítačových sietí so špecifickým zohľadnením na integráciu moderných videokonferenčných a kolaboratívnych nástrojov. Projekt reaguje na požiadavku praxe a zamestnávateľov, aby absolventi technických vysokých škôl boli kvalitne pripravení a získali vedomosti, ktoré korelujú s priemyselnými certifikáciami v predmetnej oblasti. Zároveň sa implementáciou projektu dosiahne kvalitnejšia spolupráca medzi odborníkmi a pedagógmi Fakulty elektrotechniky a informatiky Technickej univerzity v Košiciach (FEI TUKE), Fakulty informatiky a informačných technológií Slovenskej Technickej univerzity (FIIT STU) a Fakulty riadenia a informatiky Žilinskej univerzity v Žiline (FRI UNIZA) s možnosťou ich vzájomného prepojenia a vzdialeného zapájania do vyučovacieho procesu partnerských škôl. V rámci nasadzovania nových metodík sa primárny dôraz bude klásť na ich využiteľnosť pre dištančné formy vzdelávania a to integráciou videokonferenčnej a kolaboračnej technológie, pokročilými simulačnými zadaniami, multimediálnym obsahom a prístupom k týmto prvkom cez modernú webovú platformu.
European Research Network on Formal Proofs

If testing can reveal errors in computer programs, only formal verification can guarantee their absence. The highest Evaluation Assurance Levels of the Common Criteria for Information Technology Security Evaluation require automatically checked mathematical proofs of correctness. Proofs are also the basis of mathematics and many sciences, and thus are very important in education and research.

In many computer technologies, developers and users rely on standard languages and protocols for exchanging data and enabling tool interoperability: TCP/IP for network communication, HTML for web pages, etc. This is however not the case for formal proofs, which is a major bottleneck for their adoption by the industry. The main reason is that, currently, proof systems use mutually incompatible logical foundations. Fortunately, only small parts of the proofs developed in a system use features that are incompatible with other systems.

Europe is a leading actor in the area of formal proofs: about 65% of the proof systems of the world are developed in Europe, including the two most used proof assistants, Coq and Isabelle.

This Action aims at boosting the interoperability and usability of proof systems and making formal proofs enter a new era. For the first time, it gathers all the developers and users of proof systems in Europe. To make the proofs exchangeable, they will express, in a common logical framework, the logical foundations of their systems and develop tools for inter-translation of the proofs developed in individual systems to and from this common logical framework.

Promoting Sustainability as a Fundamental Driver in Software Development Training and Education


Interaktívny vývoj jazykov založený na vzoroch

Cieľom projektu je preskúmanie nových prístupov k návrhu a implementácii formalných jazykov. Tieto prístupy budú založené na syntéze metód z oblasti formálnych jazykov, interakcie človeka s počítačom a analýzy dát.
Proces návrhu a implementácie jazyka má byť interaktívnou a exploratívnou aktivitou, pri ktorej návrhár jazyka má možnosť experimentovať s návrhom zápisu jazyka a súvisiacich nástrojov a okamžite upravovať definíciu jazyka na základe výsledkov experimentov. Pre dosiahnutie tohto cieľa je nevyhnutné navrhnúť nové metódy pre automatické odvodenie špecifikácie jazyka na základe jeho abstraktnej syntaxe, príkladov viet a interakcie s návrhárom jazyka.

Sémantické technológie pre výučbu informatiky

Predkladáme bilaterálny kooperatívny projekt pre inovatívne aplikácie technológií, ktorých základom je sémantika formálnych jazykov (programovacích jazykov, jazyka predikátovej logiky a pod.). Projekt je zameraný  na vzdelávanie študentov vysokých škôl v oblasti formálnych modelov v informatike. Tento výskum vychádza z odborných skúseností oboch zúčastnených partnerov, ktoré získali vo svojom hlavnom výskume a projektovej činnosti. Slovenský partner je uznávaným expertom v oblasti formálnej sémantiky programovacích jazykov. Vychádzame z jeho výsledkov, akým je napr. nástroj, ktorý reprezentuje vykonávanie programu sémantickou metódou na báze teórie kategórií. Rakúsky partner má rozsiahle skúsenosti s logikou a formálnymi metódami v informatike, napr. pri vývoji softvérových nástrojov pre počítačovú podporu špecifikácie a verifikácie programov. Tieto vychádzajú z formálnej sémantiky programov. Počas našej navrhovanej spolupráce plánujeme  prepojiť teóriu s praxou, nadväzujúc na naše výskumné oblasti, ktoré umožnia napríklad rakúskej strane integrovať  nové vizualizačné postupy do svojich softvérových nástrojov, a tiež umožnia slovenskej strane nájsť nové, ešte nepreskúmané oblasti využitia pre ich doterajšie výsledky výskumu. Plánujeme realizovať výskum, a to obzvlášť na nových modeloch operačnej interpretácie vyhodnocovania logických formúl predikátovej logiky. Cieľom je pomôcť taktiež študentom pochopiť , ako sa správajú komplexné formuly v procese špecifikácie a verifikácie počítačových programov.